Bij Rivel is het uitgangspunt tijdens het ontwikkelen van een nieuw model om altijd het beste product te maken voor de gepassioneerde (en veeleisende) fietser. We besteden veel aandacht aan duurzaamheid en afwerking, dit door onderdelen vloeiend op elkaar te laten aansluiten. Dat geeft onze fietsen de herkenbare look en stijlvolle uitstraling die je van een gerenommeerd merk als Rivel mag verwachten. Rivel biedt een compromisloze garantie op kwaliteit.

RIVEL - EEN FIETS MET EEN DYNAMISCHE GESCHIEDENIS

autopedrivel surhuisterveenDe geschiedenis van Rivel begint in de jaren na 1930 wanneer Haije van der Velde in dienst treedt bij de heer Riemersma die een fabriek bezit waar kinderwagens, autopeds en driewielers gemaakt worden. Kort voor de Tweede Wereldoorlog keert Riemersma terug naar Surhuisterveen om de rijwielzaak van zijn oude werkgever fietsenmaker Bekkema over te nemen. Van Der Velde wil zich niet beperken tot alleen fietsenverkoop, maar wil zich ook storten op autopeds en driewielers, net als Riemersma. Zodoende start in 1946 de productie in de werkplaats van zijn winkel en een jaar later besluit Riemersma te gaan praten met zijn oude werkgever. Beiden zijn actief in dezelfde markt en dan is het beter om samen te werken dan te concurreren. Op 18 april 1948 wordt in Surhuisterveen de firma Riemersma & Van Der Velde opgericht.



krantartikel rivel fietsfabriekDe naam Rivel wordt bedacht door een leverancier die de naam Riemersma & Van Der Velde te lang vond voor zijn pakbonnen en etiketten. Hij kortte deze af naar Rivel en bij de directie valt deze naam in de smaak. Vanaf dat moment wordt Rivel gevestigd als merknaam. In november 1949 wordt gestart met de bouw van een nieuw pand van 720m² aan de Lauwersweg. In 1954 neemt het bedrijf een gok door ook kinderfietsen te gaan produceren. Een nog groter risico neemt Rivel als ze ook een poging onderneemt ‘gewone` volwassen fietsen te produceren. De productie stijgt en de continuïteit van het bedrijf komt niet meer in gevaar. Het enige probleem is gebrek aan ruimte. Na diverse uitbreidingen staakt in 1975 de productie vanwege heftige concurrentie van het Oostblok. Tot 1975 zijn er in totaal 1,5 miljoen steps gemaakt en verkocht. Het topjaar is 1968 waarin maar liefst 85.000 stuks worden geproduceerd. Dit is teveel voor Nederland alleen en Rivel exporteert dan ook naar Duitsland, België en zelfs Australië, Nieuw-Zeeland en Amerika.

balhoofd zwartQua productie behoort Rivel tot de top, doordat er gebruik wordt gemaakt van moderne apparatuur. "Een goed vakman is niets zonder goed gereedschap" aldus één van de directieleden van Rivel. Zo beschikt de fabriek vanaf 1967 over een volautomatische elektrostatische spuiterij en vanaf 1973 een automatische wielbouwmachine. Vanaf 1948 wordt er ook gebruik gemaakt van een soldeercarrousel voor frames die door eigen medewerkers van Rivel is gemaakt. Rivel, dat in 1948 begon met 5 medewerkers, groeit snel. Zo werken er in 1952 al 27 werknemers en in 1954 is dit aantal verdubbeld. Na 25 jaar heeft het bedrijf ongeveer 60 werknemers. Opvallend is dat het bedrijf een laag verloop heeft in het personeelsbestand: het personeel is dus trouw en Rivel blijkt een goede werkgever te zijn.

In 1963 besluit Riemersma uit het bedrijf te stappen en in 1978 krijgt Sytze Van Der Velde -zoon van- de directeursfunctie toegewezen. In 1985 gaat Haije Van Der Velde met pensioen. In 1985 begint de productie van de ‘Abrahamfiets`die veel aandacht van de pers trekt. De fiets is gemaakt voor senioren die wat lager bij de grond zit maar nog normaal kan trappen. De fiets krijgt zelfs een prijs van de Zwitserse geneesmiddelenfabrikant Phamaton. Helaas valt de verkoop van deze fiets, tegen alle verwachtingen in, tegen.

balhoofd kleurIn 1987 komt Rivel met iets compleet nieuws, namelijk de "Rivolt". Dit is een fiets met een elektrische hulpmotor. De fiets krijgt veel bewondering van de vakhandel en lijkt een groot succes te worden. Maar helaas heeft ook deze fiets geen grote successen geboekt. Na een moeilijke periode vindt in december 1991 het faillissement van Rivel plaats. Na weken overleg wordt met Rivel een doorstart gemaakt en in afgeslankte vorm gaat het bedrijf verder onder leiding van directeur Joop Vreeze. De leveringscondities worden aangepast en Rivel is vanaf dan niet meer alleen te krijgen via grossiers, maar levert ook direct aan de vakhandel. Op eigen kracht de markt veroveren is een zware klus, vindt directeur de Vreeze en in 1993 vindt hij een partner waar Rivel sterk mee gemaakt kan worden: Union. De officiële overname van Rivel door Union vindt plaats in november 1993. Na het samensmelten van het personeel gaan de twee fabrikanten samen in Nieuwleusen verder om een groter marktaandeel te kunnen realiseren.

Nadat Union, in 1995, alle overgenomen bedrijven, op Rivel na, heeft laten vallen gaan zij verder met het produceren van successen voor Rivel. Dit loopt door de jaren heen geleidelijk toe. In 2005 neemt één van de grotere spelers op de Nederlandse Tweewielersmarkt, Dutch Bicycle Group B.V., Union over en daarmee ook het merk Rivel. Zij blazen Rivel nieuw leven in en doen dat op hun eigen, inmiddels herkenbare, werkwijze. Dutch Bicycle Group B.V. heeft voor Rivel een passend imago ontwikkeld en in 2006 introduceren zij deze jonge, trendy en hippe lijn speciaal ontworpen voor Rivel. Langzaam maar zeker is Rivel weer op de kaart gezet en gaat Rivel door met het (her)veroveren van de Nederlandse Tweewielermarkt.

Inmiddels is Rivel niet alleen gegroeid op organisatorisch en technisch gebied, maar ook qua uitstraling. Door de jaren heen heeft Rivel een eigen stijl ontwikkeld. Een hardwerkend team van jonge mensen is verantwoordelijk voor nieuwe kleurencombinaties en de urban en alternatieve look die wordt geassocieerd met de nieuwe collectie, die in 2010 wordt gelanceerd. De nieuwe collectie wordt door verschillende vakhandelaren op de markt gezet. Rivel betekent voor DBG, de vakhandelaren en de consument: hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Het merk Rivel staat voor innovatie, hoge kwaliteit, comfort en duurzaamheid.

Vanaf eind 2013 gaat Rivel over naar de Bicycle Industry Group (B.I.G.), een fusie van TradeCare International B.V. en DBG. De vestigingsplaats van BIG wordt Deventer. De productie verschuift naar de uiterst moderne en zeer goed geoutilleerde productie-eenheden van TradeCare International B.V. in Oost Europa. BIG zet, met een team van circa 18 medewerkers onder leiding van Jan Hafkamp en Alma de Weerd, met ingang van 2016 Rivel als de topline van hun fietsenassortiment in, exclusief voor de vakhandel. 

oude rivel Rivel Sirius herenfiets Rivel Orion